Facebook Ads

Voor Gosto Travel hebben we een week gebruik gemaakt van Facebook Ads. Facebook zette een advertentie voor de pagina (like me alsjeblieft) op de homepage van Facebookgebruikers in Nederland met een passie voor reizen en eten (criteria). Als je op Facebook bent, moet je wel. Facebook lijkt het bereik van posts steeds meer af te knijpen. Lang niet al jouw volgers krijgen al je berichten te zien (op Twitter bijvoorbeeld wel). Voor een groter bereik moet je dus meer likes hebben en een deel daarvan is effectief. Ik weet het niet precies maar als je tien mensen wilt bereiken heb je honderd volgers nodig.  Wat heeft een week Facebook Ads opgeleverd? Voor € 48,94 hebben we er 30 nieuwe likes bij gekregen. Daarvoor heeft Facebook onze advertentie bij 3120 mensen onder de aandacht gebracht. Voornamelijk op de mobiele app. Dat is € 1,63 per nieuwe like. Hoe zien die likes er kwalitatief uit? Als je de pagina’s bekijkt van onze nieuwe vrienden, mogen we daar dan een serieuze belangstelling verwachten voor bijzondere culinaire reizen? Ik ben bang van niet. Liefhebbers van zombies, oorlogsgeweld, games en katten zitten er genoeg tussen, vaak uit verweglanden en meer dan de helft is overduidelijk fake en portretloos. Een kat of een slotmachine is plaats van een gezicht. Adverteren op Facebook? Ons resultaat was kwantitatief 1 op 100 maar kwalitatief zeker niet hoger dan 1 op 200 uitgezette advertenties. Alle beetjes helpen, maar houdt er rekening mee dat Facebook zowel in de oorzaak als de oplossing zijn marketingspelletjes speelt.